<$BlogMetaData$>
 

 

 

Terengganu

www.krj-tganu.blogspot.com

 
Cikgu Norfizam bin Said
PENGARAH KRJ TERENGGANU
Demi Masa, Sesungguhnya Manusia Itu Berada Di Dalam Kerugian..


KALENDAR AKTIVITI TERKINI


  • EKSPEDISI REMAJA KENTAL 2008!
    NANTIKAN PENGUMUMAN SELANJUTNYA
  • Chat @ KRJ Tganu

    ALBUM KRJ
  • Album 2008
  • Album 2007
  • Album 2006
  • Album 2005
  • JELAJAH INFORMASI
  • Utusan Online
  • BHarian Online
  • Harian Metro
  • NSTP
  • Harakahdaily
  • AMIR
  • ABIM
  • Islamonline
  • Palestinkini
  • JAKIM
  • LINK PENDIDIKAN
  • Kementerian Pendidikan Msia
  • Universiti Islam Antarabangsa
  • Universiti Kebangsaan Msia
  • Universiti Malaya
  • Universiti Putra Malaysia
  • Universiti Sains Malaysia
  • Universiti Utara Malaysia
  • Universiti Teknologi Msia
  • Universiti Msia Sabah
  • Universiti Msia Sarawak
  • Universiti Telekom
  • UiTM
  • KUSZA
  • Yayasan Pelajaran MARA
  • Politeknik Malaysia
  • KUKUM
  • KUIM
  • KUTKM
  • KUITTHO
  • KUSTEM
  • Maktab
  • BARISAN KEPIMPINAN JAWATANKUASA REMAJA KRJ SESI 2006-2007. JASAMU DIKENANG !

    PENGERUSI : Muhammad Mus'ab Bin Muzahar.

    TIMBALAN PENGERUSI 1 : Hafizuddin Bin Mohd Ridzuan

    TIMBALAN PENGERUSI 2 (Ketua Puteri) : Munirah Bt Mazlan

    SETIAUSAHA KEHORMAT : Maisarah Bt Zulkifli

    BENDAHARI : Nur Ilyana Amani bt Mohd Nasir

    HUBUNGI KAMI
    Maklumat lanjut boleh hubungi moderator, Akh Mohd Sufian Mat Ali, 014-836 8371
    krjtgg_mod@yahoo.com
    Tanda Buku Pelawat
     

          PENGENALAN KRJ       DAFTAR ONLINE          

             HOME    FORUM

    VIDEO KLIP LAGU KRJ TERENGGANU      
    Diari PINTAR 2006
    Wednesday, August 23, 2006
    Assalamualaikum..

    Alhamdulillah Perhimpunan Remaja Soleh Solehah Terengganu (PINTAR 2006) telah pun berjaya dilaksanakan pada 17-19 Ogos 2006 dengan diserta peserta seramai 136 org peserta dari daerah Kuala Terengganu (36 org), Dungun (31 org) dan Kemaman (70 org). PINTAR 2006 diadakan di Kolej Teras Timur Dungun dan merupakan program yayng julung-julung kalinya di anjurkan oleh KRJ Terengganu.

    Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua yang terlibat dalam PINTAR 2006 ini terutamanya team AJK yang diketuai oleh Pengarah PINTAR 2006 Abg Faidz, Kem Komanden Abg Din dibantu oleh Abg Sufi dan Abg Ammar serta barisan muallim sekolah al amin (Abg Izazie, Abg Fahmi dan Abg Saufi). Jazakallah tak terhingga untuk antum semua… Juga barisan ikhwah/akhawat senior JIM Dungun. Tak lupa juga buat team fasilitator yang di ketuai oleh Abg Fatihee dan Kak Shidah.. terima kasih banyak2 kerana menyediakan barisan fasilitator untuk PINTAR 2006.. Ana juga menghargai usaha-usaha team PINTAR 2006 kerana bukan sahaja AJK yang menguruskan program tetapi juga menjadi team sokongan kepada fasilitator, begitu juga dengan fasi, membantu AJK dalam urusan program.. Secara jujurnya PINTAR 2006 kekurangan tenaga kerja, tetapi alhamdulillah gandingan AJK+Fasi amat bermakna untuk kelancaran PINTAR 2006.

    PINTAR 2006 menekankan pengisian yang berbentuk 80% indoor (ceramah, kuliah, tamrin, LDK dsb) dan selebihnya aktiviti riadhah bermula pada 17 Ogos 2006 dengan sesi pendaftaran peserta dilakukan lebih kurang jam 6 ptg.. Peserta dari Kuala Terengganu dan kemaman tiba agak lewat sedikit (selepas maghrib). Sesi pertama adalah ice-breaking dengan peserta bermula selepas solat isya’ yang dikendalikan oleh Abg Din bersama team fasi. Pada permulaannya nampaok segan-segan dan malu kerana baru pertama kali sampai. Pembuka bicara dengan memperkenalkan semua fasi dan AJK, suasana agak bingit juga disebabkan ragam2 fasi yang pelbagai terutamanya Abg din (beliau suka melawak masa Ice-Breaking). Selepas perkenalan dengan fasi, people scavenger adalah permainan seterusnya, tapi kali ini telah diubah sedikit.(rahsia).. Kemudian pembahagian kumpulan, dan permainan belon dalam kumpulan dan diikuti dengan sesi ta’aruf ahli kumpulan dengan fasilitator. Tamat ice-breaking agak lewat (hamper jam 1 pagi).

    Hari ke dua, dihiasi dengan qiamullail, tapi mula agak lewat mungkin peserta agak keletihan disebabkan tidur lewat malam tadi. Pagi jumaat hujan renyai-renyai, sesi riadhah dan senaman dibuat dalam dewan. Abg din telah memperkenalkan senaman baru iaitu ‘Semangat Laut’ ana takkan cerita macam mana semngat laut tu, tapi hanya yang dating PINTAR sahaja tahu apa itu semangat laut. Perasmian PINTAR telah dilaksanakan oleh TYDP JIM Terengganu Hj Khairuddin Bin Mohamad. Dan disusuli dengan Refleksi Kepimpinan 1 oleh Hj Muzahar Bin Hitam yang membawa tajuk Remaja Dan Perubahan. Agak bersemangat penyampaian tersebut serta mendapat pujian dan respon yang positif dari pendengar.

    Sepanjang PINTAR 2006, terdapat lagu tema iaitu lagu Generasi Baru (Shoutul Harakah) dan Lagu KRJ Terengganu yang menjadi dendangan sepanjang masa. Selepas solat jumaat, LDK 1 yang dikendalikan oleh Abg Fazrul membawa topic perbincangan kepada isu-isu semasa remaja, yang memerlukan peserta berbincang dalam kumpulan bersama dengan fasi serta membuat pembentanganu dalam bentuk talk show. Habis agak lewat petang kerana banyak isu yang dibentangkan. Solat asar berjamaah serta penyampaian tazkirah ringkas oleh peserta sendiri. Selepas itu riadhah ringkas untuk petang tersebut. Ramai peserta dating lewat, apa lagi Abg Din tunjuk belang dengan mengenakan ‘Popia’ kepada mereka… macam-macam warna muka mereka yang kena ‘Popia’.. Riadhah petang itu dikendalikan oleh peserta mengikut tugasan kumpulan yang telah diberikan. Peserta yang lewat juga dikehendaki membuat demo ‘semangat laut’ untuk diikuti oleh peserta yang lain.

    Malam seperti biasa, solat maghrib dan kuliah maghrib yang disampaikan oleh Abg Fazrul bertajuk Iman, Islam dan Ehsan. Dan selepas isya’ adalah Refleksi Kepimpinan 2 yang disampaikan oleh Ustaz Tajul bertajuk Jatuh Bangun Umat Islam seluru dunia. Pada malam ini ramai fasi dan ajk keletihan (habis ‘bateri’ Kak Shida kata).. tapi tetap digagahkan jua agar tanggungjawab ajk dan fasi terlaksana jua. Ada juga peserta yang ‘habis bateri’ gara-gara penangan PINTAR 2006. Tetapi sumbangan antum sebagai fasi dan ajk amat bermakna dalam PINTAR kali ini. Habis ceramah, peserta diberi minum malam dan kembali semula ke dewan untuk LDK 2, yang membincangkan semula tajuk yang disampaikan dalam Refleksi Kepimpinan 2. Peserta tidur selepas tamat LDK.

    Pagi sabtu (hari ketiga).. qiamullail terbatal dengan sendirinya kerana peserta lambat bangun.. pagi itu di gegarkan dengan suara Abg Ammar untuk menggerakkan peserta. Mereka yang lewat telah dikenakan denda senaman ‘biawak pasir’ agak pelik la abg din ni…macam2 senaman yang diciptanya. Riadha pagi tu buat di tepi pantai Laut China Selatan bertemankan tiupan angin dan deruan ombak memukul pantai. Disinilah senaman ‘biawak pasir’ dan ‘semangat laut’ dialaksanakan di atas gelanggang yang tepat. Habis sahaja riadhah diadakan kuliah ringkas oleh Ustaz Tajul berkaitan denganu Isra’ dan Mikraj.

    Tamatnya riadhah, peserta balik ke hostel untuk bersiap dan sarapan pagi.. Pagi tersebut Refleksi Kepimpinan menanti mereka yang di sampaikan oleh Adik Mus’ab Muzahar dari SMT Dungun anak kepada Hj Muzahar yang juga merupakan graduan LEADeRS. Palestin menjadi tajuk pilihan beliau, sambutan dan respon yang positif telah diberikan oleh pendengar. Dalam boring muhasabah ada antara peserta yang komen yang maksudnya lebih kurang begini ‘ bapa borek anak rintik’ ‘kemana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi’ .. Tahniah Mus’ab kerana memberikan persembahan yang terbaikp. Remaja lain patut mencontohinya kerana dalam usia yang begitu muda mampu tampil ke hadapan untuk menerangkan isu-isu semasa terutamnya isu palestin.

    Forum perdana disusuli selepas habisnya penyampaian Mus’ab, dengan dibarisi oleh 4 orang ahli panel iaitu Abg Fazrul, pasangan pengantin baru (Abg Faidz dan Kak Farhana) dan Kak Rashidah. Forum dipengerusikan oleh Ammar Rifdi juga dari SMT Dungun. Forum ini banyak berkisar tentang perkongsian pengalaman menjadi dan mengruskan remaja. Agak hangat perbincangan dengan dihujani pelabagai soalan dari penonton sehingga melewati masa yang telah ditetapkan.

    Tamat forum peserta bersiap untuk solat, makan, kemas bilik. Majlis penutup diadakan selepas selesainya solat zohor yang telah di rasmikan oleh Pengarah KRJ Terengganu. Pelbagai amanat dan pesanan telah disampaikan oleh beliau. Penyampaian sijil penyertaan telah pun dibuat dan kegembiraan jelas tergambar di wajah adik-adik semua. Masa ini lah telah dilancarkan Jawatankuasa KRJ yang akan digerakkan oleh remaja sendiri yang telah di pengerusikan oleh Muhammad Mus’ab Muzahar dan di Bantu oleh Adik Hafizudin Ridzuan dan Adik Munirah Mazlan. Pengerusi juga telah membacakan resolusi PINTAR 2006 iaitu ‘apa yang peserta akan laksanakan selepas PINTAR’.

    Majlis penutup PINTAR agak istimewa sedikit dari yang lainnya kerana ditayangkan klip video ‘The making of PINTAR’. Ketika ini ditayangkan segala aktiviti di sebalik tabir terjadinya PINTAR 2006. Dapatkan klip video tersebut dari Abg Sufi. Harga yang dikenakan insyaAllah berpatutan. Daripada klip video tersebut, terdapatnya cabutan bertuah. Seramai 4 org peserta telah pun memenangi cabutan bertuah tersebut. TAHNIAH!!!...

    Terdapat gerai jualan yang menjual cenderamata KRJ Terengganu sepanjang PINTAR 2006. Antara barangan yang dijual ialah pen, badge krj, bookmark dan lain-lain.


    PINTAR 2006 kali ini meninggalkan kenangan yang menyedihkan kerana kita akan kehilangan seorang aktivis krj yang berkebolehan iaitu Kak Rashidah yang akan melanjutkan pelajarannya di Universiti Al-Azhar Mesir. Dan PINTAR 2006 merupakan program terakhir beliau. Sedikit cenderahati ’istimewa’ telah pun disampaikan di penghujung majlis penutup.(lihat album PINTAR). Terima kasih tak terhingga di atas segala sumbangan yang Kak Rashidah telah berikan sepanjang hampir setahun bersama KRJ Terengganu. InsyaAllah mudah-mudahan usaha beliau diberkati Allah.

    Ana juga ingin mengucapkan setinggi-tinggi tahniah pada adik-adik semua kerana berjaya menempatkan diri dan dapat mengharungi PINTAR 2006 selama 3 hari 2 malam, juga dapat bertahan melayan karenah abang-abang dan kakak-kakak fasi terutamanya abg din (sering mengenakan denda).

    Akhir kalam... mohon ampun dan maaf andai ada salah dan silap ana pada semua orang sepanjang PINTAR 2006. ana juga ingin mengucapkan jutaan terima kasih yang tak terhingga kepada semua yang terlibat dalam menjayakan PINTAR 2006 yang julung-julung kali diadakan oleh KRJ Terengganu. Semoga pengalaman sepanjang PINTAR 2006 akan meninggalkan kenangan manis buat kita semua, dan insyaAllah dengan usaha kita yang sedikit di atas jalan dakwah ini beroleh keberkatan dan keredhaan Allah swt.

    Wallahualam..
    (sehingga kini, diriku masih merindui betapa indahnya suasana PINTAR 2006)
    posted by KRJ TERENGGANU @ 2:40 am  
    <$BlogItemCommentCount$> Comments:

    Post a Comment

    << Home
     
    JAWATANKUASA REMAJA KRJ NEGERI TERENGGANU 2008

    PENGERUSI : Muhammad Munzir Bin Muzahar (Sek Men Islam Al Amin Kemaman)

    TIMBALAN PENGERUSI : Muhammad Irfan Bin Bahrin (Sek Men Islam Al Amin Kemaman)

    NAIB PENGERUSI 1 : Humairaa' Bt Abdul Malek (Sek Men Islam Al Amin Kemaman)

    NAIB PENGERUSI 2 : Wan Hani Munirah Bt Wan Muhd Rosdi (Sek Men Keb Agama Tok Jiring Kuala Terengganu)

    SETIAUSAHA KEHORMAT : Nurul Najihah Bt Khairudin (Sek Men Islam Al Amin Kemaman)

    BENDAHARI : Hafizuddin Bin Mohd Ridzuan (Sek Men Islam Al Amin Kemaman)

    Alamat Pejabat KRJ Terengganu : No 5, Taman Seri Melor 4, Bt 6, 23000 Dungun, Terengganu Darul Iman

    TELEFON@SMS : 014-836 8371 (Penasihat JK Remaja KRJ Terengganu)

    Lagu KRJ Terengganu@mp3


    CARI ARTIKEL
    ARKIB KRJ
    PAUTAN KRJ
    LAMAN NASYID KONTEMPORARI
    SIARAN TELEVISYEN
    KREDIT


    BLOGGER




    © 2008 Kelab Remaja JIM Terengganu [Remaja Mithali Tunggak Kepemimpinan]Hak Cipta Terpelihara ; KRJ Terengganu.